Tämä peli kuuluu luokkaan tikkipelit. Kyseessä onkin länsimaiden suurin peliryhmä korttipeleissä. Ne ovat myös vanhimpia korttipelejä. Varhaisimmat tunnetut pelit olivat tikkipelejä. Tyypillisesti tämänlaisissa peleissä pelaajille jaetaan sama määrä kortteja, usein se voi olla jopa koko pakka. Joskus kortteja jaetaan vähemmän. Tikki on yksi kierros, jolloin pelaajat lyövät tavallisesti yhden kortin pöytään. Tässäkin pelissä toimitaan samalla tapaa.
Peliin tarvitaan 52 korttia ja pelaajia tulee olla pelissä neljä. Tämä peli on hyvin arvostettu peli maailmalla. Pelin edeltäjä on vistiltä, josta kehittyi monen vaiheen kautta nykyinen valtapeli sitoumusbridge. Perusteiltaan peli on hyvin yksinkertainen ja sen säännöt oppii helposti. Melko vaikeakin pisteenlasku voi kuitenkin aiehuttaa päänvaivaa ensikertalaiselle. Voit olla kiinnostunut myös tutustumaan lisää pelehin: hertta korttipeli sekä korttipeli tikki. Lue lisää pelien säännöistä osoitteesta säännöt.com.
Pelin tavoitteet
Tavoite pelissä on loppujen lopuksi melko simppeli. Tavoitteena on, että pelaajat yrittävät voittaa pelejä keräämällä tarpeeksi pisteitä viivan alle suorittamalla luvattuja tarjouksia. Kyseessä on paripeli, jossa tarjouksen aikainen viestintä on avainasemassa.
Arvojärjestys pelissä on seuraavanlainen: ässä on korkein ja kakkonen on matalin. Maiden arvojärjestys kulkee seuravalla tapaa yläähtä alas: pata, hertta, ruutu ja risti. Pata ja hertta ovat ylävärejä kun taas ruutu ja risti ovat alavärjeä.
Jaosta
Kun puhutaan kilpailubridgestä, siinä käytetään valmiiksi jaettuja kortteja ja joka pöydässä pelataan samat kortit. Näin sattuma ei voi puuttua peliin. Kotipeleissä jaetaan kuitenkin tavalliseen tapaan 13 korttiajokaiselle pelaajalle.
Ennen kuin ensimmäinen jako suoritetaan, jaetaan myös parit arpomalla tai sopimalla. Myös ensimmäinen jakaja arvotaan ja istutaan siten, että parit ovat vastakkain.
Tarjouskierrokset
Jakajalla on oikeus aloittaa tarjouskierros. Tarjous ilmaisee, montako tikkiä yli kuuden joukkue lupautuu voittamaan ja millä valtilla. Pienimmässä tarjouksessa on yksi risti tarkoittaen seitsemää tikkiä risti valttina. Pelissä korotetaan joko maata tai sitten tikkien määrää. Myös valtittoman pelin tarjoaminen on mahdollista, tällöin puhutaan sangista. Tämä on kaikkia maita arvokkaampi. Korkein tarjous on tällöin 7 sangia.
Myös passaaminen on mahdollista. Tarjoukset kuitenkin päättyvät kolmeen perättäiseen passaukseen. Jos kaikki pelaajat passaavat, jakoa ei tällöin pelata. Tällöin seuraava pelaaja tekee työt. Passannut pelaaja voi yhä osallistua tarjouksiin.
Kahdentaminen on myös mahdollista pelissä. Tällä tarkoitetaan vastapuolen tarjoaman pelin arvon kaksinkertaistamista. Tarjoajan pari voi myös tehdä vastakahdennuksen tehtyyn kahdennukseen. Tällöin pelin arvo nelinkertaistuu. Huomioikaa, että kahdennukset koskevat vain nykyistä tarjousta. Tarjousta kortoettaessa kahdennukset nollaantuu.
Pelin eteneminen
Bridge säännöt ovat hyvin yksinkertaiset kunhan ne oppii. Peli myös etenee melko selkeästi. Pelinviejän vasemmalla puolella istuva henkilö ajaa aina ensimmäisen tikin. Tämän jälkeen pelinviejän parin kortit levitetään pöydälle näkyviin. Pelinviejän pari on dummy eli lepääjä. Tämä pelaaja ei osallistu jakoon, vaan pelinviejä valikoi, mitä kortteja tämä kädestään pelaa. Se, kenen kortit ovat, ei saa neuvoa pelinviejää.
Maantuntopakko koskee peliä. Tikin voittaa aina korkein kortti ajettua maata tai korkein valtti, mikäli peliin on pelattu valtti. Sen, kuka on voittanut tikin tulee niputtaa tikki kuvapuoli alaspäin oman joukkueen tikkien jatkoksi ja ajaa seuraava tikki.
Pisteiden laskeminen
Jos pelinviejä onnistuu siinä, mitä on luvannut, joukkue saa merkitä itselleen pisteitä jokaisesta luvatusta tikistä. Pisteenlaskussa pisteet kuuluu sijoittaa viivan alle eli vaakaviivan alapuolelle pistelomakkeessa. Viivan alle päätyneet pisteet ratkaisee joko pelin voiton tai häviön.
Ylitikkitilanteissa pisteet merkitään viivan yläpuolelle. Nämä ovat siis luvatun tarjouksen yli menneitä tikkejä.
Pelinviejän hävitessä vastapuoli saa viivan ylle pisteitä. Esimerkiksi luvatessa 9 tikkiä, mutta tehdään vain 7, pelinviejä saa kaksi pistettä.
Pelissä saa bonuksia pikuslammista (12 tikkiä) ja isoslammista (13 tikkiä). Tarjoamatta slammipeliä ei voi kuitenkaan saada näitä bonuksia. Bonuksia saa myös, jos kärkivaltit tai ässät valittomassa pelissä ovat olleet yhden pelaajan kädessä.
Kahdennuksilla ja vastakahdennuksilla voi lisätä peliin arvoa. Pisteisiin vaikuttaa myös se, onko pelinviejän joukkue vaarassa vaiko ei. Voitettuaan pelin joukkue on vaarassa.
Viivan alla ollessa sata pistettä, joukkue voittaa pelin. Pelikorttiin vedetään tällöin poikkiviiva ja peli jatkuu nollatuin pistein. Kokonainen peli on kolme yksittäistä peliä. Lopuksi lasketaan kaikki taulukon ylä- ja alapuolen pisteet yhteen, jolloin saadaan pelin lopputulos selville.