Sika korttipeli ohjeet alkuun
Korttipelin sika tavoitteena on päästä eroon omista korteista ennen muita pelaajia. Aivan ensimmäiseksi kortit sekoitetaan hyvin keskenään. Kun kortit on sekoitettu, ne asetetaan pöydälle kuvioon kuvapuoli alaspäin. Perinteisesti kortit asetetaan renkaan muotoon siten, että jokaisen niistä voi nostaa yksitellen helposti pöydältä. Kuviota voi kuitenkin vaihdella erilaiseksi. Korteista voi tehdä kolmion, neliön tai jopa sian pöydälle! Pääasia on, että pelaajat voivat vetää kortin mistä kohdasta tahansa ilman, että muut pelaajat näkevät kortin numeroa. Hyvä olisi myös, että pelissä muodostuva korttipino voidaan asettaa kuvion keskelle niin, että se on yhtä kaukana jokaisesta pelaajasta.
Pelaajamäärä on todella joustava. Korttipeli sika on pelattavissa vähintään kahden pelaajan kesken, mutta sitä voi pelata periaatteessa niin monen ihmisen kanssa kuin haluaa. Jos pelaajia on paljon, voi korttien määrää lisätä käyttämällä esimerkiksi kahta samanlaista korttipakkaa. Mitä enemmän kortteja on, sitä enemmän voi myös käyttää mielikuvitusta korttien alkukuvion tekemiseen. Kortit kannattaa asettaa tasaiselle alustalle, esimerkiksi pöydälle tai lattialle.
Sika korttipeli säännöt – näin peli etenee
Kun alkuvalmistelut on hoidettu, aloitetaan korttipelin pelaaminen. Korttipeli sika etenee aina yksi vuoro kerrallaan käyden jokaisen pelaajan läpi. Jakaja on tässä pelissä se henkilö, joka on sekoittanut kortit ja asetellut ne pöydälle. Hän myös asettaa korttikuviosta ensimmäisen kortin kuvapuoli ylöspäin kuvion keskelle. Korttipelin aloittaa tämän jälkeen tyypillisesti jakajasta vasemmalta seuraava.
Jokainen pelaaja nostaa vuorollaan niin monta korttia käteensä, kunnes käteen tulee kortti, joka on samaa maata kuin korttikuvion keskellä oleva kortti. Käteen nostettavia kortteja ei saa paljastaa muille pelaajille. Kun pelaaja nostaa kortin, joka on samaa maata keskellä olevan kanssa, hän asettaa sen keskellä olevan kortin päälle. Sen jälkeen pelaaja saa valita kädestään vapaavalintaisen kortin, jonka laittaa vielä keskellä olevien korttien päälle.Tämän jälkeen pelaajan vuoro loppuu ja hänestä seuraava aloittaa oman vuoronsa. Seuraava pelaaja nostaa jälleen niin monta korttia omaan käteensä, kunnes nostettava kortti on samaa maata keskellä olevan kanssa.
Peli jatkuu tällä tavalla niin kauan kuin kortteja riittää pöydällä. Alkukuvio väistämättä katkeaa, mutta se ei haittaa. Tärkeintä on, että pelaajat pystyvät nostamaan kortteja yksitellen helposti. Kun kortit pöydältä loppuvat, jatketaan peliä käteen nostetuilla korteilla. Eli pelaaja ottaa kädestään keskellä olevan päällimäisen kortin kanssa samaa maata olevan kortin ja asettaa sen keskellä. Sen jälkeen hän taas tuttuun tapaan valitsee vapaavalintaisen kortin kädestään ja asettaa sen keskelle syntyvään korttipinoon.
Jos käy niin, että pelaajalla ei ole kädessään samaa maata olevaa korttia, hänen on otettava kortteja keskelle syntyneestä korttipinosta. Pelaaja nostaa kortteja korttipinosta yksitellen niin kauan, kunnes päällimmäisenä on taas kortti, joka on samaa maata jonkun pelaajan kädessä olevan kortin kanssa. Peli jatkuu tällä tavalla kierroksittain.
Pelin voittaa se, joka pääsee ensimmäisenä kädessään olevista korteista eroon. Muut pelaajat jatkavat pelaamista vielä voittajan selviämisen jälkeen. Korttipeli siassa nimittäin pelataan niin kauan, kunnes häviäjä on selvillä. Se, jolle jää viimeisenä kortti tai kortteja käteen, on sika.
Korttipeli sika on hauskaa ajanvietettä
Kuinka kauan yksi kokonainen korttipeli sikaa riippuu tietysti pelaajamäärästä sekä korttipakkojen lukumäärästä. Pelin pelaaminen nopeutuu myös huomattavasti sen jälkeen, kun kaikki pelaajat ovat sisäistäneet korttipeli sika säännöt. Yksi pelikierros kestää noin tunnin, minkä jälkeen pelin voi tietysti aloittaa jälleen uudestaan. Koko perheen sadepäivänä voisikin olla hauskaa pitää vaikkapa korttipeli sika -turnaus!
Kavereiden kesken korttipeli sika on mahdollista muokata myös vedonlyönniksi. Esimerkiksi pelaajat voivat lyödä vetoa siitä, kuka häviää eli on sika. Vetoa voisi lyödä myös siitä, mikä on pinon ensimäinen maa tai kuinka monennen kierroksen jälkeen kortit loppuvat pöydälle tehdystä kuviosta.